mandag 4. februar 2008

"Hårspray"


Tematikken i "Hårspray" kan tolkes på flere måter. Du kan tolke det som en tekst som skildrer hvordan eldre menn oppfører seg ovenfor yngre jenter, altså pedofili. Eller hvordan det er for mennesker å være i overgangsalderen fra voksen til gammel. Jeg tror den siste er mer riktig enn den første.

I teksten blir mannen beskrevet som om han har mistet gløden litt. Han drar ikke lenger damene slik han gjorde en gang før i tiden. Men han prøver allikevel å prøve å holde seg ung. Han går bort til venninene til datteren, trekker inn magen og smiler bredt. Som om han flørter litt. Jeg tror egentlig ikke at han legger ann på dem, men egentlig bare tester om han enda har draget. Noe har finner ut at han ikke har.

Overgangsalderen fra voksen til gammel, tror jeg kan være ganske vanskelig. Men det er en naturlig del av livet, så selvom 18-25 år er den ideelle alderen, så syns jeg ikke at man skal prøve å være noen man ikke er.

1 kommentar:

Ingunn sa...

Veldig godt valg av illustrasjon. Jeg er enig i at det ikke er sannsynlig at dette handler om pedofili. Teksten din er en bra kommentar, men det er viktig å oppgi både forfatter og tittel slik at andre kan finne fram til det du snakker om.